středa 11. listopadu 2009

Motorky mých kamarádů I. - Erik a jeho Honda XL 600V Transalp



Honda XL 600V Transalp – cesta k němu a zkušenosti

napsal Erik
publikuje Bob


Moje cesta k motorkám se započala již v mém prenatálním období. Když mě mamka ještě čekala, prý jí začal vonět benzín. :-)

Učil jsem se jezdit na stroji po dědečkovi. Byla to ČZ 125 B(t) z roku 1948. První motocykl, který jsem si koupil byla ČZ175 470 Sport na 19 kolech. Jezdila dobře, jen zlobilo zapalování.

Po delším motocyklovém půstu jsem si pořídil dvourychlostní Babettu na dojíždění do práce. Sloužila dobře, ale přece jen výkon nebyl největší. Jediné, co jsem kdy s Babettou předjel, byla dvanácettroska, ale taková ta, co měla přední a zadní nápravu spíše vedle sebe, než za sebou... :-)

Tak šla Babetta do světa a já si v roce 2000 pořídil svoji první Jawu. Byla to 350 634, r. v. 1979. 


Bez výbrusu měla najeto asi 40 tisíc km. Za celou dobu, co jsem ji měl, tak jednou prasklo lanko zadní brzdy a pak mě potrápila elektrika (nalomený drát ve spínačce). Jinak byla skvělá a na ni vzpomínám nejraději. Byla to skvělá motorka a ten zvuk dvouválce neměl chybu...

Samozřejmě jsem postupem času přemýšlel, co dál. Jednu chvíli jsem toužil po Uralu – buď choppera jménem Vlk a nebo typ Solo Klasik. Boxer se mi dodneška moc líbí... Pak jsem se v rámci akce Jawacup svezl v Netvořicích na nové Jawě 650 Classic. 




Byla to první silnější motorka, na které jsem jel a musím říci, že mi učarovala. Urala jsem tedy odsunul a začal toužit po nové Jawě. Jenže její cena byla pro mě nedosažitelná. Nicméně v jawím opojením jsem začal uvažovat o novější 350 – typu 640. Nakonec jsem narazil na skoro novou 640, r. v. 1996, Blue Styl, Vape, najet asi 3,5 tisíce km. Po podpoře manželky stála u nás v garáži. Tehdy jsem prodal 634, čehož do dneška lituji. Peníze, které jsem za ní tehdy dostal jsou dnes směšné.Ale tehdy byla každá koruna dobrá... 


Dmul jsem se pýchou, jako to mám nádhernou motorku. Z dnešního pohledu vidím, jak jsem se na věc díval pln nadšení, ideálů... Nicméně Jawka jezdila dobře, problémy nebyly žádné. Motor byl silnější, tlumiče o trošku lepší, než u 634. Do zatáček mi přišlo, že ji musím nutit stejně, jako 634. Lépe brzdila, svítila. Co mi nesedělo, oproti 634 měla krouťák posunutý do vyšších otáček. Asi za to mohly i dvoukomorové výfuky, ale na pohodovou jízdu byl motor 634 lepší. Problémy? Snad jedině u regulátoru napětí upadl konektor, takže se přebíjel akumulátor. Regulátor mi opravil kamarád. Jinak jezdila Jawinka spolehlivě a bezproblémově. U TK moto jsem nechal namontovat oilmaster, což je moc fajn věcička a určitě ji mohu doporučit. 





Jawka jezdila dobře, ale musela se více vytáčet, vibrace byly větší, než u 634 a zaolejovaná záda manželky, která se mnou začala v té době jezdit, to vše byly malé hřebíčky do pomyslné rakve mojí 640. Ten hlavní hřeb však zasadila asi sama továrna. Kolega v práci si koupil úplně novou 350, 640, stejnou, jako já. Jen ta moje byla o cca 10 let starší. Když jsem ty dvě motorky porovnal, tak bych řekl, že ta jeho je o 20 let starší. Chromy mu nedržely na ráfcích, na brzdě ani na řadící/startovací páce. Tekly mu přední vidlice, studená nešla nastartovat. A to vše po několikanásobných reklamacích přímo v Jawě. Na kola mu řekli, že mu je klidně vymění, ale že mu ten chrom sleze opět. A tehdy jsem si říkal, zda ta samá továrna, ti samí lidé, kteří s takovýmto přístupem vyrábí 350, budou mít lepší přístup k Jawě 650? Proč by tomu tak mělo být? A tehdy jsem si začal vybavovat některé zkušenosti majitelů Jawek, o nichž jsem četl na netu. Do této doby jsem si je nepřipouštěl, odmítal jsem je, nevnímal jsem je. A když jsem si připustil, že v Jawě nebude asi všechno tak, jak by mělo být, tak jsem si říkal, že až jednou budu chtít větší motorku (a čtyřtaktní), jestli by nestálo za to alespoň uvažovat i o nějaké jiné značce. A začal jsem přemýšlet, co bych si tak asi představoval. Přiznám se, že jsem – zaslepen láskou k Jawě – ani moc jiné značky nesledoval. Byl jsem tedy na poli neoraném. Vzpomněl jsem si na dovolenou v Chorvatsku. Tam jsem v rámci absťáku po motorkách jásal nad každou motorkou. Tedy kromě dvoutaktních skůtrů, které nám nesnesitelně bzučely pod okny dnem i nocí. A nejčastěji jsem tam viděl dvě značky. Jednak to byly BMW (boxer, cestovní enduro, impozantní motorka) a ještě něco, asi Honda. Název ani kubaturu jsem nevěděl, jen že tam byly v názvu nějaké hory. :-))) Kouknul jsem do inzerce a tam jsem zjistil, že ač se mi BMW líbí, tak je to motorka, kterou nezaplatím. Tak jsem začal hledat tu druhou, tu s těmi horami. :-D. Přišel jsem na to, že to bude asi přesalp. Ano Transalp. Cenově to bylo taky dost, ale mnohem níže, než BMW. A tak jsem začal o té motorce něco zjišťovat, sledovat inzeráty a dál jezdil na Jawince.

Pak jsem narazil na jeden inzerát od Hradce Králové, byl to modrý Transalp, r. v. asi 1989, černý motor, vzadu bubnová brzda, ale vypadal podle fotek pěkně. Ale nakonec z toho sešlo. 



No a nakonec jsem na motorkářích našel nabídku na TA 600, r. v. 1992, stříbrný motor (no nebo šedý), vzadu kotoučovka, motorka měla padáky, vyhřívané rukojetě a podle fotek vypadala motorka pěkně. :-) Byla k vidění v Blansku.


Jel jsem se tam podívat. Motorka byla celkem pěkná, jen plasty byly popraskané a slepované – to jsem ale už věděl po telefonickém rozhovoru s prodávajícím). Nebyla to žádná voňavka, ale motorka byla 13 let stará. Motor měl nádherný zvuk. Vzhledem k tomu, že byla dotažená z Německa a nebyla na značkách, tak mi ji prodávající jen předvedl v ulici, že jede a řadí a brzdí. Po telefonickém rozhovoru s manželkou jsme se domluvili, že ji vezmem. Pak nastalo muka, kdy jsem se v noci budil a říkal si, jakej jsem blbec, že koupím motorku, na které jsem se ani nesvezl. Nakonec motorku přivezl na autě a nechal mě nejdřív projet. No vše dopadlo dobře. Asi jsem měl víc štěstí, než rozumu. :-))) 




Od počátku jsem byl z motorky nadšený. Motor bral pěkně od spodu, použitelný rozsah otáček byl oproti Jawě asi trojnásobný. :-) A i na pětku stačilo jen přidat a motorka začala zrychlovat. Podvozek nádherně pohlcoval nerovnosti a hlavně šla nádherně do zatáček. U Jawy 350jsem měl pocit, že jsem ji musel vysloveně nutit, aby se poklopila. Tady to najednou bylo o něčem jiném. Najednou jsem se nebál motorku pořádně poklopit. Uznávám, že jsou lidi, kteří 350 klopí na stupačku, prostě nejsem tak dobrej. Prostě mé nadšení přetrvávalo a trvá do dneška. Na alpa jsem namontoval zadní kufr, dokoupil nosiče zadních kufrů (pro textilní brašny). Vzhledem ke stylu jízdy mám spotřebu mezi 4 a 5 litry.

Transalp je motorka, která nemá ani největší zátah, ani nejsilnější motor, Jsou morotky, které lépe sedí, lépe brzdí, lépe svítí. Nevím, jestli Alp v něčem vysloveně vyniká. Ale je to naprosto univerzální motorka, která jezdí v pohodě na silnici, poradí si bez problémů s lehčím terénem. Vysloveně těžký terén jsem nezkoušel, ale co vím, tak i ten se s Alpem nechá. Někdo říká, že mu Transalp připadá takový nevýrazný až nudný. Záleží, co po motorce člověk chce. Já s nadsázkou říkám, že je to nejpohodlnější chopper. :-) V každém případě je to univerzální motorka, se kterou se nechá zažít spoustu srandy i adrenalinu, aniž by člověk musel riskovat život. I když ten na motorce riskuje tím, že vyjede...

Závady? Lhal bych, kdybych tvrdil, že se na Alpovi žádná nenašla. Kromě výměny oleje, filtrů, pneumatik (Mitas H07) se mi odporoučela CDI jednotka (no, po těch letech - pozn. Bob). To je asi nejslabší místo, zejména u starších TA 600, které mají dvě CDI jednotky, každou pro jeden válec. Co vím, tak odešla více majitelům. A pak jsem přesvědčen, že nefunguje termostat, protože v chladnějším počasím se motorka špatně zahřívá.

Musím říct, že jsem se od té doby, co Alpíka mám, svezl na pár jiných strojích. Určitě jsou motorky, které bych rád měl, ale kdybych se dnes znovu rozhodoval, vybral bych si Transalpa znovu. Snad jediná motorka, která mě láká, je Honda XL 1000V Varadero. Ale Transalpa bych se zbavit nechtěl. Je to naprosto férový kamarád.


Rozhodně nechci, aby to vypadalo, že chci motorky zn. Jawa pomlouvat, že jsem na ně zanevřel. Není tomů tak. Jawinky jsou součástí naší historie a kývačka je nádherná motorka. Stejně tak sleduji, co se děje kolem nových modelů. Jawičky mi dali hodně zkušeností i hezkých chvil. Rozhodně ale motorky s fousatým logem zůstanou nävždy v mém srdci. 


Pár technických údajů:
Model:
XL 600V Transalp

Rok výroby:
1992

Typ motoru:
čtyřtaktní dvouválec, válce do V (52°C)

Objem motoru
583 ccm

Max. výkon
37 kW/8000 ot/min

Kompresní poměr
9,2 : 1

Vrtání x zdvih
75,0 x 66,0

Rozvod
OHC

Chlazení
kapalinové

Převodovka
manuální, pětistupňová

Sekundární pohon
řetěz

Přední i zadní brzda
jednokotoučová

Hmotnost včetně náplní
205 kg

Objem nádrže
18 l

Maximální rychlost
168 km/h

Rád bych poděkoval Erikovi za článek. Určitě se někomu, kdo pokukuje po starším Transalpovi, může hodit. Všem pěkné počtení a Eriku, děkuju.

Články dalších kamarádů a jejich strojích budou přibývat. Takže Juro-Bizone, kdy bude Tvoje Jawa 650 Style? :-) Zkusím pak přesvědčit i jednoho ze dvou zarytých majitelů Jawy 650 Dakar, dále třeba přibude i Moto Guzzi Breva 1100 a v plánu je Suzuki Marauder 800 atd atd. Takže na zimu čtení bude dost ;-)

Bob

3 komentáře:

  1. Mnoho vět z tohoto článku jako bych psal sám. Můžu jen podtrhnout. Taky mám JAWU v garáži a Transalpa z roku 92. Zkušenosti vesměs podobné. Ovšem Jawa je motorka, kterou musíte milovat jako Čech, Transalpa jako motorkář.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky. Jsem rád, že to není jen můj výmysl. :-) Erik

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ta vypadá fakt suprově. U nás je atmosféra motorkám vždycky nakloněná. Já jezdím na motorce celý život, můj táta taky jezdí, s manželkou jsme se poznali na motorkářském srazu a jezdíme společně. :D A tak k tomu vedeme i děti. :) Náš mladý jezdí na malé krosce, ale teď má utrum. Urval si rolny na kyvnou vidlici, tak to čeká na moji opravu. :D A tatínek nemá moc času. :D

    OdpovědětVymazat