čtvrtek 15. října 2009

Hodinky na moto - recenze Hanowa Swiss military

Recenze hodinek Swiss military Hanowa Sealander quartz


Připojuji sem recenzi hodinek, které jsem si pořídil na moto. Možná to přijde pro někoho nadbytečné, přesto recenzi, kterou jsem si napsal původně pro fórum chronomag.cz, připojím na svůj blog. Moderní motocykly mají mnohé ve svých "budících" hodiny, ne ale každý. A řidič ostatně na ruce má hodinky obvykle vždy.

Uvedené hodinky mám asi půl roku. Mám je na ruce asi 1/3 celkové doby (2/3 nosím mechanické s manuálním nátahem zn.Steinhart), jiné hodinky nenosím. Důvodem koupě byla potřeba hodinek, které by vydržely hrubší zacházení, nevadily by vibrace na motocyklu (tehdy 4T jednoválec), byly dostatečně vodotěsné (sprcha, vana, moře) a byly quartzové, neboť nebudou nošeny trvale, ale So-Ne a někdy v týdnu. Tedy, ne automaty, ty by se zastavovaly, musel by se pak posunovat datum a nastavovat čas a manuální nátah ve výše uvedených specifikacích není moc obvyklý. Důležitým parametrem byla i přiměřená cena, bonusem navíc byla možnost přítomnosti kovového tahu z masivu.


Při brouzdání internetem jsem narazil na značku Hanowa (Hans Noll watches), bližší info viz dnešní web dovozce do CZ http://www.fabrikatrade.cz/swiss-military-hanowa/ či web výrobce http://www.hanowa.ch/ a to na stránkách jednoho internetového obchodu v GB. Ač je měli „vystavené“, nebyly jaksi do ČR dostupné.
Naštěstí v e-shopu OutdoorGB (http://www.outdoorgb.com/p/swiss_hanowa_military_sealander_200_meter_diver_series_watch/)
byli pružní, slíbili, že je obstarají a následně ihned do ČR zašlou. Díky jednomu kamarádovi z fóra o hodinkách byly promptně objednány a cca za 14-20 dní dorazily do ČR (většina času bylo dodání prodejci do GB od výrobce/dovozce, od expedice z GB co CZ to bylo 1 den, Česká pošta pak doručovala 4 dny). Uvedený e-shop mohu tedy doporučit. Cena vč.dopravy do CZ po přepočtu byla tehdy 4.050,-Kč


Po vybalení z pěkné signované krabičky se objevily hodinky s následujícími parametry:

nerez quartzové hodinky s plným nerez.tahem,
pouzdro i tah kombinace leštěná – matná ocel,
kalibr Ronda 5030D,
diametr 44mm,
s korunkou 47mm,
přes nožky 50 mm,
šířka tahu 22mm,
zapínání s pojistkou,
signovaná spona a korunka helvetským křížem,
šroubovací dýnko,
šroubovací korunka,
WR 200m
minerální cylindrické sklo,
jednosměrně otočná luneta,
luminiscenční výplň ruček a indexů a bodu na lunetě,
plastický ciferník,
datum v měsíci (hluboce zapuštěno, ovšem snadno čitelné, „díra“ datumu zároveň nevytěsnila index 3).

Po nijak obtížném zkrácení tahu šly hodinky hned na ruku, tah nikde netahá za chlupy :-) a hodinky při svých rozměrech nijak nepřekážejí.


Používám jsem přišel na jeden, spíše estetický, nedostatek a několik výhod.

Nedostatek – na „levé dolní“ nožce nelícuje část leštěného tahu k leštené části pouzdra. Vzhledem k ceně mi to nepřijde tragické. Protože existuje i varianta s gumovým řemenem, viz http://www.hanowa.ch/pages/Quartz/Sealander/6-495-04-007.jpg, zde tato chyba by odpadla.



Mezi pozitiva bych zařadil přesnost hodinek (tipuji, že se to vejde do 20-30s/rok), dostatečnou luminiscenci (jsem zmlsaný svítivostí Steinhartů 47mm),viz foto za denního světla po kratičkém nasvícení * a velmi snadný & rychlý odečet času. Luminiscence vydrží tak, že i pod Grossglocknerem ve stanu ve 3.30 ráno bez baterky zjistíte, že ta banda hasičů z Německa furt paří o sto šest a ve 4.00 vám dojde, že nemá cenu ležet ve stanu déle :-D, když navíc zrovna přestalo pršet.
* při slunečném dni prakticky nemáte šanci vidět indexy a ručky s výplní bílé, stále zeleně světélkují.

Protože byly hodinky kupovány zejména k užití na motocyklu, jeví se jako jejich zásadní přednost určitá „oblost“ pouzdra a skla a zapuštění korunky mezi výstupky pouzdra (ochrana korunky). Kdo z vás jezdí na moto a používá klasické moto bundy a rukavice ví, že toto oblečení má obvykle zipem stahovací konce rukávů proti nepřízni počasí. Potom máte-li na ruce hodinky větších rozměrů, hranaté, s výstupky a masivními korunkami, nechtějí pak vyklouznout z pod bundy pro odečet času, při svlékání oděvu se mohou někde zachytávat a pod. Mohu konstatovat, že v této vlastnosti jsou Hanowa vhodnější, než předtím mnou používané Prim Sport II. g a poté Casio AQF 100D-9B. Je patrno na fotografiích, které připojuji. Vzhledem k WR200 m je lze nosit na moto i přes oděv či rukavice (lépe asi na gumovém tahu).

Design hodinek je obtížné hodnotit, je to dle vkusu „každého soudruha“. Mě se líbí, že pouzdro je soudkového tvaru a celkový projev hodinek snadno umožňuje, že přijedu-li do práce na moto, pak je mohu mít na ruce, ikdyž se převléknu do obleku. Rozměr je dle mne akorát (obvod zápěstí 18,5 cm). A protože jsem příznivce mimostředných vteřinovek, pokládám to u mých sportovních hodinek za přednost, ač je obvyklé, že sportovní hodinky mají centrální vteřinovky.

Pakliže bych měl znovu volit, rozhodl bych se stějně a koupil bych si je.


Po cca 2 dnech, kdy hodinky dorazily co ČR, se modely Hanowa objevily i v nabídce obchodu Koscom za přijatelné ceny, zájemce mohu tedy odkázat tam. Upřesňuji, že je dostupný shodný model hodinek s automatem Eta 2824 (ovšem samozřejmě s centrální vteřinovkou a v ceně cca 6.400-7.300,-), verze quartzových chronografů, dámské velikosti a další modely.

Závěrem bych shrnul, že se jedná o dostupné hodinky, které, ač zde v quartzu, splní požadavky běžného nositele, neurazí svým designem a které se mohou pochlubit nápisem „swiss made“, byť to může být chápáno třeba i zprofanovaně.



Sněží, mokro, konec sezóny?

Už je to tady.
Vypadá to, že je po sezóně. Ráno cestou na vlak jsem šel skoro půl hodiny v doprovodu sněhových vloček a drobného deště. Byla tma, zima... Vůbec nechápu, jak je možné, že jen před měsícem se dalo jít ven dopoledne v tričku a taky třeba to, že před 14 dny jsem ráno (6.05) jel na motorce do práce! Přijde mi to jako vzdálená minulost. Ale ne, nevzdávám to! Ještě jeden výlet se určitě povede, určitě se udělá v hnusném počasí na nějakou sobotu či neděli "okno", kdy bude alespoň 10 st.C a trocha Slunce a hurarááá. Umluvím kamaráda a vyrazím. Buď Evžena s jeho "exmojí" Jawou 650, nebo třeba Erika s Hondou Transalp a zkusím popíchnout i Jirku-Jawamana s jeho parádní Jawou 650 Style. Aspoň 80 - 100 km bych se rád svezl. Abych měl něco do zásoby na zimu :-) Kamarád a věrný spolucestovatel Jirka - falkkon asi nepojede, přece jenom mezi námi je vzdálenost 310 km a to je na aktuální počasí trochu moc. Co, Jirko? Vlastně - projet se musím. Zastavil jsem se minulý týden u kamaráda Petra, co má "motoobchod.cz". Probírali jsme motorky, hodinky a tak všechno a taky mi poradil a vybral helmu na motorku (proč si nenechat poradit přímo u pramene, že?). A po 3/4 hodině, kdy jsem se před zrcadlem točil jako manekýn, jsem si na svoji Hondičku pořídil integrální helmu a rukavice. Ono - mezi námi - jde na Hondě CBF jezdit i v otevřené přilbě a s brýlemi, ale jaksi to není ono. Já to samozřejmě věděl, ale na helmu hned nezbylo. Při mimoměstských rychlostech už to tedy zábava není a koho trefil čmelák, nebo brouk s tvrdými krovkami do tváře asi při 120 km/h, tak ví proč. Takže po vyloučení přileb z materiálu ABS (či polymer, termoplast a jiných názvů) mi Petr jasně řekl, že nic jiného, než kompozit si na kebuli dávat nemám a dávat nebudu, jsem si tedy vybral. Shiro helma mi padne, jak kdyby ji ti kluci španělští kreslili podle mě. A když už jsem byl v rozhazování peněz, které jsem svým blízkým (dceři a ženě) odtrhl od úst.... tak ještě rukavice na ježdění v pěkném počasí. Bezprstové choper rukavice, nebo jednoduché klasické kožené taky nejsou pro moji Hondu to pravé ořechové. Protože se bude příští rok snad zase trochu cestovat a v plánu je při jedné cestě pokořit min. 5 víceméně 2tisícových horských sedel v A a I, tak to chtělo pořádné rukavice, ve kterých se nebudou při celodenní cestě třeba po A1 a A10 potit ruce a nějaký ten průsmyk taky vydrží. Vzhledem k tomu, že letošní Grossglockner jsem zvládl s 10 let starými krátkými rukavicemi tak pro messengery v kombinaci neopren-kůže a nevadilo 4-6 st.C ráno + déšť (byli jsme ráno první na GG! :-) ), tak horší to nebude. Tak jsem se pochlubil, ničím dalším už nudit nebudu a přeju vám všem, co taky máte strach z abstinenčních motopříznaků, klídek. Ještě něco najedem. A v nouzi - helmu na hlavu, rukavice na ruce, ramínko od košile do ruky, pořádně se zapřete doma v obýváku do gauče a vrmmm, vrmmm .-)