Jak jsem už psal, mám slabost pro industriální stopy v krajině, pro tovární a průmyslové stavby a komplexy. A protože jeden je dosti blízko, projel jsem se dnes na motorce dostupnými cestami po areálu Ocelárna Dříň a Vojtěšská huť- Koněv. Na pečlivou fotovýpravu to bude chtít pevné obutí a vyrazit pěšky, s lepším fotoaparátem. Navíc, Honda CBF není ryzí enduro, ani obutí není na off-road ideál, ale perfektní japonský stroj zvládne lecos :-) Takže jsem projel i cesty, kam by si normálně našinec rozmyslel vjíždět na silničních pneumatikách, zejména díky tomu, že jsou to komunikace v tzv. brownfields, kde o střepy, zbytky kabelů, drátů a jiných ostrých předmětů není nouze. Ale Honda a pneu CBF prokázaly svoje kvality :-)
Takže zatím jen namátkově některé foto, bez nějaké spojovací linie, na pořádnou výpravu se teprve chystám. Foceno jen kapesním fotoaparátem Olympus Mju700 (omluvte prosím kvalitu), pro postačující náhled jsem foto zmenšil.
Jen pár poznámek. Huť Koněv nepracuje od r.1975, kdy v listopadu byl poslední odpich. Důvodem byla zastaralost a dle info panelu až 77% opotřebení vysokých pecí a dalšího vybavení. Mnoho věcí je již zloději kovů rozebráno, přesto je místo monumentální. Stačí přivřít oči a pamětník časů před r. 1989 si dovede představit proudy dělníků, jdoucích do hutě, hukot, kouř a vůni uhlí...
Ocelárna Dříň myslím fungovala někdy do devadesátých let, kdy ji zřejmě pohřbil privatizátor pan Stehlík. Dnes na Dříni je areál rozebírán (obrovské vlečkové nádraží prakticky zmizelo, i samotné koleje jsou vytrhány), snad několikakilometrová hala sochorové válcovny zřejmě zčásti žije. Alespoň dle cedulí nových nástupnických podniků, jakéhosi života v areálu a spíše luxusních aut před ředitelstvím firmy. Sochorová válcovna TZ. Stejně tak jsem neunikl pozornosti bezpečnostní agentury, když jsem fotil na Dříni (což je dobře, aby zloději nerozkradli, co mohou odvézt), ale po zjištění, že jsem neškodný slušný motocyklista-fotograf jen přibrzdili a projeli kolem. V areálu dále vznikají montované haly, zřejmě sklady či nějaké výrobny (stejně jako na Koněvu).
Příště tedy už tématické sety fotek, vč.historie a přesnějších popisů. Nedočkavým zájemcům zatím doporučuji vygooglovat weby "Kladno minulé" a občanského sdružení Kladno-Koněv.
ještě nedávno zde proudily vlaky do ocelárny Dříň
jak patrno, postupně CBF připravuji na endurovložky :-)
co zbylo ze slávy ocelí Poldi?
zbytek obrovského vlečkového kolejiště u sochorové válcovny
kilometry a kilometry potrubí a opuštěné koleje. Ačkoliv, zřejmě jsou zčásti vlečky využívány.
vchody do admin.částí sochorové válcovny. Někde jsou zřejmě ubytovny.
transformátory jsou již dávno odvezené do šrotu.... Muselo jich být nejméně 20 ks
Koněv
objekty jsou nepřístupné, resp.na vlastní nebezpečí
část železničního mostu, kudy byly nasunovány vozy s rudou k výsypce a odtud pak zřejmě ruda putuje k peci. Zajímavé je, jak již vysoké břízy rostou na místech, kudy projely desetitisíce, či spíše statisíce tun rudy
potrubí velikosti "na člověka" :-) Co tam proudilo???
detail železničního mostu - nájezdu
vápenné pece. V nich se vypaloval vápenec, aby se následně při vsádce ušetřil koks při tavbě železa.
jaké to asi muselo být živé místo
je vidět, že areál huti je vlastně součástí města
návod, s kým máme jít vpřed :-)
v areálu je zbudována naučná stezka, ale její dostupnost a možnost ucelené prohlídky je omezena, alespoň já to tak aktuálně vidím
přefocený plánek pro zájemce