úterý 6. července 2010

Čím leštit - čistit moto?


Podělím se se svými zkušenostmi s čištěním a leštěním motocyklu.

Když jsem míval svoji ČZ 175/477, moc přípravků pro motocyklisty nebylo a popravdě - kvalita laku ze 70.let na motocyklu nebyla zrovna zrcadlo. Tedy postačilo umýt moto Jarem, motor odmastit Arvou  - kdo jezdil na starém 2T zn. Jawa, ČZ, ví proč :-) Lesklý povrch a odstranění zoxydované vrstvičky barvy zajistilo nejlépe Tempo, jemná leštící a čistící pasta z Druchemy. Ostatně, dodnes je vyráběna i v kvalitách pro moderní laky a na zaleštění škrábanců, rozleštění zmatovatělého plexi a podobně bych jej volil opět.

Pro moderní motocykly je nabízeno aktuálně nepřeberné množství čistidel, leštidel a "blýskačů". Na chrom zvlášť, na černou, na metalízu, na vysoký lesk, vodoodpudivé etc. Co si kdo přeje. Ovšem, také již si nevystačíte s 15,-Kčs za Silichrom / mám ještě tubu v původní krabičce :-) /

Svoji Jawu 650 jsem čistil buď barevnou leštěnkou (na černou barvu, s pigmentem) z Globusu, značku nevím, ze sekce auto-moto. Byla perfektní. Nebo leštěnkou-voskem Turtle-wax, hluboké rýhy pak Tempem. Tempo jsem používal i na čištění chromu a vše OK.

Na Hondu jsem zvažoval, co používat. Přečetl jsem dojmy, a zkušenosti s kdečím. Nakonec jsem se v Motohouse dočetl fikanou a jednoduchou radu. Takže pro perfektní lesk, rychlou aplikaci a odolnost proti zaprášení a přitom šetrnost k materiálu kupte:
Tesco autošampon










leštěnku Pronto universal 

a k tomu švédskou utěrku. Tohle vše pořídíte tak, řádově, do 150,- Kč (když je "akce", i levněji). Po omytí mtc houbou (klasická na mytí do vany) normálně na lesklé plochy stříknu trochu Pronta, švédskou utěrkou rozleštím a  je to. Motorka se leskne, nedochází k poškození  laku, polepů, plastů atd. Prach se drží na mtc hůře, než normálně, zejména černé plasty stále vypadají jak nové a bonus - tahle výbava vydrží na několik měsíců (určitě déle jak rok!), tedy vzhledem k ceně je to leštění čištění skoro zadarmo :-)

Jen tak pro zajímavost - vybíral jem si před necelým rokem nové moto. A zkoušel jsem V-Strom 650 a CBF 600 S. A vlastně jsem je nikdy neměl vedle sebe pohromadě po porovnání. V-Strom tak nějak osamocen vypadá jako velká motorka, CBF vypadá trochu jako rychlejší motorka. No a konečně mám společnou fotku, se "stromem" mého kamaráda Martina. Foceno přes sklo restaurace u ranní kávy v 8hod :-))