pondělí 19. října 2009

Moje motorky 3 - Jawa 650 Classic

Jak jsem přišel k Jawě 650.



Inu, to bylo tak.

Jezdil jsem si v létě 2006 spokojeně na Jawě 350/640 v červené barvě. Kufr, boční tašky, jejich držáky, všechno bylo. Oblečení textil i kůže. Motorka moc pěkně jela, málo žrala, fungovala na 100%. A tak jsem jen letmo zaregistroval, že Jawa vyrábí model Classic 650, ale ani jsem se na něj nebyl podívat v prodejně, na výstavě Motocykl jsem opakovaně nebyl a netušil jsem nic o jejich parametrech, vlastnostech či cenách.


Jednoho dne - někdy v září, říjnu? toho roku – jsem si jen tak zadal do Googlu Jawa. A vypadla na mě stránky dealera Jawy Jirky Krafta. A nějak mi přišlo divné, že by se mělo doplácet za chromovanou nádrž u Jawy 650, u verze Classic, tolik peněz (10.000,-). Bylo mi to fuk, ale jen pro zajímavost jsem Jirkovi napsal, jestli tam nemá chybu. A pustil jsem to z hlavy. Do druhého dne přiběhl email, že děkuje za zájem a že jasně, chyba tam je, má to být 5.000,-. A jestli mám o Jawu 650 zájem. Já na to, že ne, že to byl jen zvědavý email a že i 5 tis. je za chrom dost. A opět odpověď, že jasně, ale že Jawa v r. 2006 má i „levnou“ verzi Jawy 650 Classic, s klasickými vidlicemi (ne Paioli), nechromovanou nádrží a jestli se na ni nechci projet. Jen tak. Nezávazně. Že se u mě zastaví. Pomyslel jsem si – nic mě to nebude stát, proč ne? :-) Jirka dle dohody přijel, spolu s tátou, který ho doprovázel na rodinné Jawě 650 Style. Pečlivě jsem si prohlédl Jawu „Klacík“ a docela se mi zalíbila, hlavně ten odkaz na klasické Jawy v nádrži a v dojmu z designu motorky. Sedl jsem na stroj, kousek se svezl. Jo jo, to bylo jiné kafe, ten 4T Rotax. Sice stylově zrovna nezapadal do stylu ala choper, ale jinak OK. Tak jsem poděkoval, Stylka byla zajímavá, ale cenově moc vysoko a tak úplně se mi hned nelíbila a rozloučili jsme se.



Celý večer a noc jsem pak přemýšlel o tom, jaké by to bylo, mít „velkej 4 takt a přímo od Jawy“.  A myslel jsem na to další dny. A další dny. Zkrátím to. Po rodinné rozvaze jsem dal inzerát na prodej Jawy 350, prodal, vypůjčil zbytek a šlo se objednávat. Objednal jsem Classic v černé barvě, navíc s nosičem, chromovými kryty rámu vzadu a rámečkem chladiče. Umluvil jsem přes Jirku i továrnu, že mi doveze motorku až před dům (vzhledem k tomu, že motorka měla být v prosinci). Mezitím jsem navázal kontakt s Jirkou – Jawamanem (www.jawaman.wz.cz), co měl a má stránky věnované Jawě 650 a čekal jsem na den D - viz foto zde vpravo




16.12.2006 ji přivezli! Dostal jsem motorku, klíčky a návod. Co a jak s novou motorkou mi napsal emailem Jirka Kraft a těšil jsem se na sezónu.

Motorka měla dětské nemoci. Po záběhu jsem musel v TKmoto nechat komplet z gruntu seřídit motor, protože se motorka chovala jak jankovitá koza, cukala, trhala, moc nejela. Ale pak to bylo teprve to pravé. Motor se zajel, po seštelování to jezdilo hladce, spotřeba příznivá (4,3 – 4,7 dle stylu jízdy). Jelo to dobře ve 2 i v 1 či plně naložené.

Během vlastnictví motorky se vyskytlo i pár nepříjemností. Továrna mi přepletla při reklamaci zadní kolo, praskaly dráty u rozety, tragická zadní Mitas byla přezuta na Maxxis a vyvážil jsem kola. Pak motorka jela skutečně jak vyměněná a o 100% se zlepšilo chování motorky v zatáčkách, na mokru a na podélných nerovnostech. Trochu potrápilo asi 3x prasknutí zadní koncové & brzdové žárovky. A vyreklamoval se rychloměr, ten nový s černou ručkou se pak choval tak, jak měl – nekmitavá ručka a denní počitadlo si nepřidávalo km :-)
 
 Jawa na dálnici jinak držela v pohodě rychlost třeba 120 – 130 km a díky plexi člověk nevlál za řidítky, díky vyvážení kol motocykl nevibroval. Jawa jen chtěla pravidelnou výměnu motorového oleje a filtru (dával jsem Liqui Moly 10W40 polosyntetiku), provoz byl levný a v TKmoto se mi o ni vzorně starali.






Na Jawě jsem začal cestovat, s Jawamanem jsme začali pořádat pravidelná setkání majitelů Jawa 650. Motorku jsem dotáhl k obrazu svému hodinami na řidítkách, plexi od Givi, předstupačkami, rolkou na nářadí a pořádnými rukojeťmi. Podívala se do Alp i do Orlických hor, na Hanou a do Krušných hor. Jawa sloužila a sloužila až.... a to zase příště ;-)
* pozn - na fotce č. 2 je moje nyní bývala Jawa 650 s mojí "ještě bývalejší" Jawou 350 . Tak nevím, jestli teď se mi podaří umluvit aktuální majitele "mých" Jaw, aby vznikla společná fotka s mojí Hondou :-)


 

Ze by pocasi???...

Tak nevim. Pred par dny snih, dnes Slunce. Zpoza okna, u salku kavy, to vypada nadejne. Ze by se jeste urodilo pocasi? Rad bych vyrazil nekam jen tak, kousek za mesto na motorce. Nebo i prochazka po lese by byla prijemna. Skoda, ze praotec Cech nedosel az na jizni svahy Alp :-)
Vsem pekny den.

Pozn. Zkousim poslat prispevek do blogu z mobilu, tak proto nedostatek hacku a carek.